Üniversite sıralarında gençleri hayata ve iş yaşamına ha – zırlamayı, eğitimle uygulamayı, teorik bilgiyle pratik yaşamın gerçeklerini bir araya getirecek köprüler kurmayı önemsiyoruz. Bu amaçla üniversite öğrencileri için Bireysel Gelişim Programımızı hazırladık ve geleceğe dair umut veren, başarı dolu sonuçlar elde ettik. Programın amacı, Doğu ve Güneydoğu Anadolu bölgelerindeki üniversite öğrencilerini hayata hazırlamaktır. Öğrencilere sunduğu Burs Programı, Oryantasyon Programı, Akademik Dönem Eğitimleri ve online söyleşi ve seminerlerle, gençleri hem akademik hem de sosyal anlamda destekliyor. Üniversite eğitimleri süresince, öğrenciler 3,5 yıl boyunca BGP’nin sunduğu 40 farklı programa katılıyorlar. Bu programın öğrencilerinden %54’i devlet sektöründe, %46’sı özel sektörde çalışmaya başladı. Böylece, BGP öğrencilerinin toplamda %95’i kısa bir süre içinde profesyonel iş yaşamına adım attı. Bu durum, programın öğrencilere kariyerlerinde ne denli olumlu bir etki yaptığını gösteriyor. Proje kapsamında Fırat Üniversitesi’nden 21 bursiyerle iş birliği ile başlayan çalışmada 2022 yılında bu sayının 333 bursiyere çıkartılmış, hedefimiz her yıl bu sayıyı artırarak daha fazla gence ulaşmak.
Dünden Bugüne BGP
1999 yılında Elazığ’daki Fırat Üniversitesi öğrencileri için hayata geçirdiğimiz Bireysel Gelişim Programı, zamanla diğer üniversitelere de yayıldı. 2003’te Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi’nde, ardından 2006’da Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara Üniversitesi ve Eskişehir Osmangazi Üniversiteleri’nde uygulanmaya başlandı.
Fırsat eşitliği ilkesini benimseyerek eğitime erişimde adaleti sağlama amacıyla hareket eden TİKAV, 2009 yılında bu hedef doğrultusunda Doğu ve Güneydoğu Anadolu’da bulunan köklü üniversitelere yönelik çalışmalara ağırlık verdi.
Bu çerçevede Elazığ Fırat Üniversitesi, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Şanlıurfa Harran Üniversitesi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi ve Erzurum Atatürk Üniversitesi’nde program uygulanma – ya başlandı.
2010 yılından itibaren program, yalnızca Fırat Üni – versitesi öğrencileri için sürdürülüyor. TİKAV’ın kuruluşundan bu yana Bireysel Gelişim Programı’na toplamda 337 üniversite öğrencisi katıldı. Bu öğrencilerden 211’i programı başarıyla tamamlayarak mezun oldu, 36 öğrenci halen programda aktifken, 90 öğrenci farklı sebeplerle programa devam etmemiştir.
Rakamlarla “BGP”
Bireysel Gelişim Programı 12 bölümden oluşur.
Oryantasyon Programı: Oryantasyon Programı kapsamında, grupta yer alan öğrencilerin birbirlerini daha yakından tanımaları için etkinlikler düzenleniyor. Ayrıca Vakıf, program ve eğitim uygulamalarına dair ayrıntılı bilgilendirmeler yapıyor.
Burs Programı: Her yıl, yönetim kurulu tarafından belirlenen bir miktarla bursiyerlere burs tahsis ediliyor.
Bilgisayar ve Dil Eğitimi: Her öğrenci en az 18 ay olmak üzere İngilizce ve bilgisayar derslerine katılıyor.
Kişisel Gelişim Seminerleri: Bu eğitim programı çerçevesinde sunulan dersler arasında; İletişim ve Beden Dili, Takım Çalışması, Hikâye Anlatıcılığı, Sunum Teknikleri, Temel Dans Eğitimi ve Kendime Değer Veriyorum Seminerleri bulunuyor. Uygulamalı Münazara, Diksiyon, AB Proje Yazımı, Potansiyelini Ortaya Çıkar ve Zaman Yönetimi gibi konular da programın içeriğinde yer alıyor. Protokol ve Nezâket Kuralları, Aktif Vatandaşlık, Uygulamalı Drama, Kamp Hazırlığı, Problem Çözme ve Çatışma Yönetimi derslerine ek olarak, Herkes Eşit-Herkes Farklı, Yaratıcı Drama, İlkyardım, Duygusal Zekâ, Girişimcilik ve İnovasyon gibi dersler de öğrencilere sunuluyor. Program, Araştırma ve Raporlama Teknikleri, Uygulamalı Mülakat Teknikleri, RYLA ve İş Hayatına Hazırlık konularını da kapsıyor.
Bireysel Okuma Programı: Her akademik yılda, öğrenciler en az üç kitap okumakla yükümlü oluyor ve yaz programında bu kitaplar hakkında bir sunum gerçekleştiriyorlar.
Kültür Sanat Programı: Kültür programı çerçevesinde düzenlenen geziler ve ziyaretler, o ilde öğrenim görmekte olan öğrencilerin rehberliğinde gerçekleştiriliyor. Bunun yanı sıra, Yaz Programları sırasında çeşitli kültürel mekânlara ziyaretler düzenleniyor.
Gönüllü Hizmet Programı: Öğrenciler, en az 12 ay süreyle sosyal yardımlaşma kurumlarında ve sivil toplum örgütlerinde gönüllü olarak çalışarak Toplumsal Hizmet Faaliyeti’nde bulunuyorlar. Bu faaliyetler esnasında ihtiyaç sahibi gruplara yardım elini uzatıyorlar.
Staj ve Mesleki Programı: Öğrencilerin eğitim aldığı alana uygun olarak onların ilgi, istek ve yeteneklerine bağlı staj olanakları da sağlanıyor.
Yaz Programı: Bursiyerler, mezuniyetlerine kadar her akademik yıl sonunda bir Yaz Programı’na katılıyorlar.
Uluslararası Gençlik Ödülü Türkiye: 2001 yılından itibaren TİKAV, Ödül Programını, Bireysel Gelişim Programı’nda yer alan öğrencilere yönelik olarak hayata geçirdi.
Uluslararası Projeler: Bursiyerlik süresince her öğrenci, en az bir defa ya Avrupa Birliği Gençlik Programı ya da Uluslararası Gençlik Ödülü Programı çerçevesinde organize edilen uluslararası gençlik projelerine katılıyor.
TİKAV Kariyer Atölyesi Menti- Mentor Programı: Akfen’in yöneticileri ve çalışanları, son sınıfta okuyan TİKAV bursiyerleriyle bir araya geliyor. Bu birliktelikte, Mentorluk Eğitimi’nden geçmiş olan gönüllüler hem online platformlarda hem de birebir gerçekleşen buluşmalarda iş dünyasındaki deneyimlerini bursiyerlerle paylaşıyor. Bu paylaşımlar, öğrencilere kariyer planlamalarında yol gösteriyor. TİKAV’ın Bireysel Gelişim Programı aracılığıyla “Geleceğin Liderleri” olarak yetiştirilen bu öğrencilere, program sayesinde iş hayatının dinamikleri tanıtılıyor ve aynı zamanda iş dünyasında sosyal sorumluluk bilincinin ne kadar kritik olduğu vurgulanıyor.
Bilgi, teknoloji ve yeteneklerin son derece hızlı bir şekilde yayıldığı ve dolaştığı dünyamızda dışa açık genç profili yetiştirmeye katkı sunmak oldukça önem taşıyor. Gençlerimizin dünyada ne olup bittiğini öğrenmesini, kavramasını ve girişimci, yenilikçi bir yaklaşımla bunun içinde yer almasını sağlamayı, ülkemize yapılacak en büyük yatırımlardan biri olarak görüyoruz. Bu hedef doğrultusunda Uluslararası Gençlik Ödül Programı Türkiye’yi yürütüyoruz.
Ödül Programı, gençlere sunduğu sertifikayla onlara yurtdışı üniversite, burs, staj ve iş başvurularında ek avantajlar kazandırıyor. Bu program sayesinde birçok genç, Beceri Geliştirme faaliyetlerini kullanarak var olan yeteneklerini geliştirdi ya da yeni yetenekler edindi.
Fiziksel Gelişim faaliyetlerine katılarak sağlık ve enerji seviyelerini artırdılar, Gönüllü Hizmet faaliyetlerine katılarak topluma daha fazla katkı yapan bireyler haline geldiler. 14-24 yaş aralığındaki bu gençler, programın verdiği özgüven ile hayata yeni bir gözle bakmaya başladılar.
1956 yılında Edinburgh Dükü’nün himayesinde Birleşik Krallık’ta hayata geçirilen “Edinburgh Dükü Ödülü” programı, dünya genelinde 130’dan fazla ülkede gençlere ulaşmayı başardı. Bu ödül programı, 8 milyondan fazla gence dokunurken, Türkiye’deki etkisi de oldukça büyük oldu. 20.000’den fazla Türk genci bu eşsiz deneyimi tadabildi.
Bu kapsamlı programın Türkiye’deki temsilciliğini TİKAV üstlendi. Günümüzde, Türkiye genelinde 20 farklı ilde, toplamda 119 merkezde devam eden bu program, her yıl 2.500’den fazla gencin hayatına dokunuyor. TİKAV, bu programı Türkiye’de yürütme hakkına sahip olan tek organizasyon olmanın ötesinde, Birleşmiş Milletler ve Avrupa Birliği’nin de onayını alarak Uluslararası Ödül Birliği’nin resmi bir parçasını meydana getiriyor.
Rakamlarla Uluslararası Gençlik Ödül Programı
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Alt Lisans Sözleşmesi İmzalayan Ödül Merkezleri | 110 | 121 | 120 | 133 | 147 | 170 |
Ödül Liderleri | 295 | 366 | 428 | 423 | 553 | 631 |
Supervisorlar | 164 | 316 | 261 | 291 | 348 | 390 |
Ödül Programına Başlayan Katılımcılar | 2127 | 1664 | 1049 | 1639 | 1596 | 2098 |
Ödülünü Alan Katılımcılar | 950 | 937 | 264 | 300 | 403 | 742 |
Toplam Katılımcı Sayısı | 5768 | 6840 | 7081 | 5147 | 6032 | 4189 |
Uluslararası Gençlik Ödül Programı
Uluslararası Gençlik Ödül Programı, beş temel bölümden oluşuyor. Bu bölümlerden olan Altın Kategori, gençleri sadece programın çerçevesine değil, aynı zamanda Toplumsal Uyum Projesi’ne de katılmaya teşvik ediyor.
Gönüllü Hizmet: Gönüllü Hizmet Bölümü, gençlere toplum içerisindeki bireylerin birbirlerine olan ihtiyacını vurguluyor ve gönüllülüğün değerini aktarmayı hedefliyor. Bu kısımda, gençlerin toplumsal bir gereksinimi karşılamak üzere belirli bir aktivitede yer almaları bekleniyor. Aynı zamanda bu aktivitenin, gençlerin bireysel gelişimlerine olumlu bir katkıda bulunması arzulanıyor.
Beceri Geliştirme: Gençlere farklı kültürel ve sosyal etkinliklerden birini seçerek yeteneklerini nasıl geliştirebileceklerini göstermeyi hedefliyor. Beceri Geliştirme Bölümü’nde odak nokta, belirli bir beceri seviyesine erişmekten ziyade, gençlerin kendi ilgi ve yeteneklerine uygun bir amaç belirleyip bu amaca yönelik sürekli çaba göstermesidir.
Fiziksel Gelişim: Bu bölümde, katılımcıların seçecekleri bir spor etkinliğini, belirledikleri ödül kategorisinin gereksinimlerine uygun bir süre boyunca istikrarlı bir şekilde devam ettirmeleri isteniyor. Bu bölümün esas gayesini, katılımcılara fiziksel formu – nu koruma, kondisyonunu artırma, yeni yeteneklerini tanıma, zorluklarla başa çıkma ve başarmanın verdiği tatmin duygusunu deneyimleme gibi değerleri kazandırmak oluşturuyor.
Macera ve Keşif Yolculukları: Gençlerin özsaygılarını yükseltmeyi, onlara ekip çalışması yeteneği Gençlerin özsaygılarını yükseltmeyi, onlara ekip çalışması yeteneği kazandırmayı hedefliyor. Aynı zamanda, macera ve keşfetme arzularını teşvik ederken, doğayı anlamalarını ve doğaya karşı saygılı olmalarını desteklemeyi amaçlıyor.
Toplumsal Uyum Projesi: Bu bölüm, sadece Altın Kategori katılımcıları için zorunludur. Gençlerin, daha önce deneyimlemedikleri bir çevrede ekip çalışmasını kullanarak belirli bir hedef doğrultusunda etkinlik gerçekleştirip yaşam yeteneklerini geliştirmeleri hedefleniyor.
Uluslararası Gençlik Ödül Programı Kategorileri
Dünden Bugüne Türkiye’de Ödül Programı
1995
1995 yılında Türkiye, Ödül Programı ile ilk kez tanıştı. Bu dönemde, programı tanıtan ve uygulayan kurumlar arasında Türk-İngiliz Dostluk Derneği ve birkaç özel okul bulunmaktaydı. Ancak 2001 yılında, Türkiye İn – san Kaynakları Vakfı (TİKAV), programın reinsini eline alarak Türk-İngiliz Dostluk Derneği ile birlikte işbirliği yapmaya başladı. Bu işbirliğinin amacı, programın Türkiye genelinde daha geniş bir kitleye ulaşmasını sağlamaktı.
2002
Milli Eğitim Bakanlığı’nın onayıyla program, yedi pilot ildeki lise benzeri eğitim kurumlarında uygulanmaya başladı. Bu büyük adımla beraber, programın tanınırlığı ve etkisi artmaya başladı.
2003
Programı hayata geçiren eğitimcilere ve sivil toplum temsilcilerine ek bir yapı olarak Gençlik Ödülü Derneği kuruldu. Bu dernek, programın yönetimini ve uygulamasını üzerine alarak, daha etkili ve kapsamlı bir şekilde gençlere ulaşılmasını hedefledi.
2013
Yapıda önemli bir değişiklik yaşandı. Ödül Programı, TİKAV’ın ‘Ulusal Otoritesi’ temsilciliğinde kurulan ‘Ulusal Ödül Komitesi’ tarafından yönetilmeye başlandı. Bu komite, programın daha geniş kitlelere ulaşması ve daha etkili bir şekilde uygulanması için çalışmalara devam etmektedir.